Sunday, April 25, 2010

Kisah Hidupku..

Nur Ain Azmi.....
Nama yang begitu ringkas.. Maksud di sebalik namaku adalah cahaya mata (anak). Seorang anak yang sanggup mengorbankan apa sahaja demi familinya.. Namun apa yang aku sesalkan sekarang adalah aku telah banyak mensia-siakan peluang yang datang..

Cita-cita.....
Aku terlalu ingin menjadi pramugari.. Itulah cita-citaku sejak dari usiaku 6 tahun.. Namun apa yang kita hajatkan tidak semua kita dapat penuhi.. Familiku tidak mengizinkan cita-citaku itu.. Aku pasrah kerana aku tahu niat mereka cuma satu, tidak mahu melihat aku "rosak"..

Aku ingin beralih arah ke dalam bidang perguruan sebab orang cakap "cikgu merupakan tiket untuk ke syurga.." Pada pemikiranku ada betulnya kerana ILMU tidak akan pupus selagi manusia menyebarkannya..

Niatku tidak kesampaian lagi.. Aku gagal dalam ujian penilaian guru.. Mungkin bukan rezekiku dalam bidang ini.. Aku terima dengan hati terbuka..

Akhirnya......

Tanggal 30hb 6 2007, aku menjejakkan kaki di bumi Pulau Mutiara sebagai pelajar USM dalam bidang 'interior design' (ID).. Begitu gah bunyinya bidang tersebut.. Tapi..... Apa sebenarnya yang aku tahu mengenai ID??? Hanya decoration.. Begitu cetek pengetahuanku..

Masa berlalu begitu pantas.. Akhirnya aku lebih memahami apa itu ID.. Bidang profesional yang memerlukan idea-idea kreatif dan HATI untuk mendapatkan hasil yang luar biasa.. Adakah aku seperti itu??? emm..... nak saja aku mengiayakannya.. Mulut boleh jawab ya, namun hati tidak dapat menipu kebenaran.. Aku tidak boleh menjadikan ID sebagai profesion masa depan..

Tapi KENAPA?????????

Aku tidak mempunyai HATI untuk melakukannya.. Aku yakin ada hikmah di sebalik semua yang berlaku ini..

3 tahun berlalu.. Begitu singkat rasanya aku di sini.. Hari ini (26hb April 2010) segalanya telah berakhir.. Aku bukan lagi pelajar USM.. Aku begitu takut.. Takut untuk menempuh dunia baru....... Alam pekerjaan..

Sedih rasanya.. 3 tahun seakan sia-sia.. Aku tidak memanfaatkan sepenuhnya masa yang ada untuk melayakkan diriku bergelar ID..

Tapi....

Aku akur.. Masih belum terlambat untuk aku mengubah nasib selagi aku bernafas..

YA!!!!!!!!!!! Aku masih ada peluang untuk mengubah hidupku..

Apa yang aku belajar selama 3 tahun di USM????
  • belajar buat 'drawing' (pelan, 3D, dll)
  • belajar IT (buat blog)
  • yang paling penting belajar tentang "sustainable"
Walaupun ilmu yang aku dapat terlalu sedikit jika dibandingkan student lain, aku tetap boleh memanfaatkannya untuk masa depanku kerana ilmu begitu berharga..

Rancangan masa depan:
  • Uruskan restoran milik familiku..
Macam mana???????????

Dengan berbekalkan sedikit ILMU yang aku ada, aku dapat mempraktikkannya untuk bahagian "promotion" melalui blog dan penggunaan IT.. Selain itu aku juga boleh merekabentuk ruang dalaman restoranku.. Insya-Allah dari situ kerjayaku akan bermula.. Sekiranya ada HATI semuanya boleh jadi!!!!!!!!

Mmm.... Dah ada duit nanti bolehlah aku memenuhi impianku untuk "travel" ke seluruh dunia =)

Semoga impianku menjadi kenyataan.. Amin..

Untuk merealisasikannya.... Aku mengharapkan sokongan dan doa daripada INSAN yang bergelar MA, ABAH, ADIK, NAZA, GURU, dan SAHABAT..

Terima kasih semuanya..

1 comment:

  1. insyallah... kadang-kadang kita punyai hati.. tapi hati itu tidak kita gunakan untuk kejalan yang benar.. itulah kejahilan manusia pada zaman ini... tp bila aku fikir2kan kembali... hti insan ini adalah yang terbaik dari yang terbaik... besar pegorbanan nya... sesetengah org tidak pernah terfikir untuk sepenuhnya hidup untuk family.. tetapi tidak pada insan ini... semuanya adalah untuk family... tabik... tak apa.. berbekalkan keikhlasan yang ada... teruskan.. teruskan untuk mencapai cita-cita itu... sokongan kami sentiasa ada dibelakang... ingt satu... jika kita berseorangan.. kegagalan milik kita.. tp kalu kita ramai... insyallah.. kejayaan itu dapat dikongsikan bersama... go cayok...

    ReplyDelete